5 sposobów na to, by Twoje ankiety były bardziej konwersacyjne

Potencjalni respondenci nie lubią wypełniać długich i trudnych ankiet, ale lubią dzielić się swoimi opiniami podczas ciekawej rozmowy. Dlatego zacznijmy ich angażować i sprawmy, aby nasze ankiety były bardziej konwersacyjne. Dzięki tym łatwym do wdrożenia wskazówkom możesz zacząć rozmawiać z grupą docelową od razu.

Daj odbiorcą informację zwrotną

Dając coś w zamian respondentom z pewnością zwiększysz odsetek otrzymywanych odpowiedzi. Jednak nie zawsze musi to być prezent, bądź rzecz materialna. Przekaż respondentowi istotną informację zwrotną. Po zakończeniu ankiety daj osobie wypełniającej badanie dostęp do uzyskanych informacji. Sprawi to, że osoby wypełniające badanie będą wiedziały, że ich zdanie się liczy oraz że ich opinia ma wpływ na dalsze działania. Jeśli respondent nie będzie miał informacji zwrotnej może uznać, że jego zdanie jest nieistotne. Nie ma więc lepszej nagrody niż podzielenie się danymi zebranymi w ankietach.

Trafne pytania w ankiecie

Użyj pytań warunkowych, aby upewnić się, że respondent otrzyma tylko te pytania, które są dla niego istotne. Pozwala ona na przejście do konkretnego pytania lub do końca ankiety, na podstawie udzielonych odpowiedzi na poprzednie pytanie. Twój respondent nie będzie musiał przechodzić przez całą ankietę, jeśli pytania nie są dla niego istotne, bądź go nie dotyczą. Zastosowanie pytań warunkowych zaoszczędzi czas respondentów, a także wpłynie pozytywnie na jego koncentrację, gdyż nie będzie czytał pytań, w których nie zaznaczy odpowiedzi.

Miejsce na uwagi

Jeśli używasz pytań wielokrotnego wyboru, upewnij się, że zapewniasz otwartą odpowiedź tekstową dla wyjaśnienia. Dodanie opcjonalnej odpowiedzi otwartej nie tylko sprawi, że Twoja ankieta stanie się bardziej konwersacyjna, ale również zaowocuje większą liczbą uwag od respondentów. Dzięki temu możesz uzyskać takie dane, o których wcześniej nie miałeś pojęcia. Możesz także spojrzeć na badany temat z nowej perspektywy, która będzie dla Ciebie istotna.

Kontynuacja wypełnianych ankiet

Dlaczego nie spróbować nawiązać kontaktu z osobami udzielającymi długich odpowiedzi na pytania otwarte w Twojej ankiecie? Są oni świetnymi ambasadorami marki. W ten sposób możesz pozyskać nowych ambasadorów, którzy zaangażują się w rozwój Twojej marki. Pamiętaj jednak, że ankieta powinna być krótka, lecz po jej zakończeniu warto utrzymywać kontakt z klientami. Postaw sobie wyzwanie i kontynuuj rozmowę poprzez e-mail lub media społecznościowe. Możesz zostawić wezwanie do działania na końcu ankiety. Poproś respondentów o kontakt poprzez e-mail (link do formularza subskrypcji), media społecznościowe lub nawet numer telefonu.

Poinformuj respondenta o celach ankiety

Zacznij od wyjaśnienia, co zrobisz z zebranymi danymi. Po zakończeniu ankiety przekaż respondentom informacje jakościowe lub ilościowe na temat zagregowanych odpowiedzi lub rezultatów tego, co zrobiłeś z uzyskanymi danymi. W przypadku negatywnych opinii skontaktuj się z nimi osobiście, gdyż tego będą oczekiwali – nie w przypadku przeciętnej informacji zwrotnej, ale wyraźnie negatywnej.

Dobrze stworzona ankieta z pewnością zawiera wszystkie wymienione wskazówki. Należy pamiętać, że po zakończonym badaniu warto dalej utrzymywać kontakt z respondentami, aby być na bieżąco w podejmowanych przez nich działaniach oraz zmieniających się opiniach.