Podstawy przeprowadzania badań rynku

Badania rynku mogą dać firmie obraz tego, jakie nowe produkty i usługi mogą przynieść zysk. W przypadku produktów i usług już dostępnych, badania rynku mogą powiedzieć firmom, czy spełniają one potrzeby i oczekiwania klientów. Badając odpowiedzi na konkretne pytania, właściciele firm mogą dowiedzieć się, co muszą zmienić. Dlatego ważne jest, aby zadawać właściwe pytania, we właściwy sposób.

 

Rodzaje badań rynkowych

Gromadzenie badań pierwotnych może obejmować:

Ważne pytania mogą obejmować tematy:

 

Gromadzenie danych

Żadna firma nie może odnieść sukcesu bez zrozumienia swoich klientów, produktów i usług oraz rynku w ogóle. Konkurencja jest często mocna, a prowadzenie działalności bez prowadzenia badań rynku może dać Twojej konkurencji przewagę nad Tobą. Istnieją dwie kategorie zbierania danych - ilościowe i jakościowe. Metody ilościowe wykorzystują analizę matematyczną i wymagają dużej liczebności próby. Metody jakościowe pomogą Ci rozwinąć i dopracować ilościowe metody badawcze. W przypadku badań jakościowych, wielkość próby jest zazwyczaj niewielka. Wielu nowych właścicieli firm, często przywiązanych do czasu i pieniędzy, może pójść na skróty i skorzystać z tylko jednej metody gromadzenia danych, które później mogą skutkować negatywnie.

 

Powszechne błędy w badaniach rynku

  1. Używanie tylko badań wtórnych - opieranie się na opublikowanych pracach innych nie daje pełnego obrazu sytuacji. Oczywiście może to być świetne pomysł na początek, ale informacje, które otrzymujesz z badań wtórnych, mogą być nieaktualne. Możesz pominąć czynniki istotne dla Twojej firmy.
  2. Korzystanie tylko z zasobów internetowych - kiedy używasz wspólnych wyszukiwarek do zbierania informacji, otrzymujesz tylko te dane, które są dostępne dla wszystkich i mogą nie być w pełni dokładne. Aby przeprowadzić głębsze wyszukiwanie w ramach swojego budżetu, skorzystaj z zasobów w lokalnej bibliotece, kampusie uczelni lub centrum małego biznesu.
  3. Przeprowadzenie badań rynku tylko z osobami, które znasz - właściciele firm czasami przeprowadzają wywiady tylko z członkami rodziny i bliskimi współpracownikami podczas prowadzenia badań rynku, ale przyjaciele i rodzina często nie są najlepszymi odbiorcami badań. Aby uzyskać najbardziej użyteczne i dokładne informacje, musisz porozmawiać z prawdziwymi klientami o ich potrzebach, pragnieniach i oczekiwaniach.

Przedstawione informacje z pewnością pomogą Ci przeprowadzić dobre badania rynku. Warto wziąć pod uwagę różne rodzaje istniejących badań rynku oraz sposoby ich przeprowadzania.