Podstawy przeprowadzania badań rynku
Badania rynku mogą dać firmie obraz tego, jakie nowe produkty i usługi mogą przynieść zysk. W przypadku produktów i usług już dostępnych, badania rynku mogą powiedzieć firmom, czy spełniają one potrzeby i oczekiwania klientów. Badając odpowiedzi na konkretne pytania, właściciele firm mogą dowiedzieć się, co muszą zmienić. Dlatego ważne jest, aby zadawać właściwe pytania, we właściwy sposób.
Rodzaje badań rynkowych
- Badania pierwotne -celem badań pierwotnych jest zebranie danych z analizy bieżącej sprzedaży i efektywności obecnych praktyk. Badania rynku pierwotne uwzględniają również plany konkurencji, dostarczając informacji o niej.
Gromadzenie badań pierwotnych może obejmować:
- Wywiady (telefoniczne lub bezpośrednie);
- Badania ankietowe (online lub pocztą);
- Kwestionariusze (online lub pocztą);
- Grupy fokusowe zbierające próbki potencjalnych klientów lub klientów i otrzymujące ich bezpośrednie informacje zwrotne.
Ważne pytania mogą obejmować tematy:
- Jakie czynniki brane są pod uwagę przy zakupie tego produktu lub usługi?
- Co Ci się podoba lub czego nie lubisz w odniesieniu do obecnych produktów lub usług na rynku?
- Jakie obszary proponowaliby Państwo udoskonalić?
- Jaka jest odpowiednia cena za produkt lub usługę?
- Badania wtórne - celem badań wtórnych jest analiza danych, które zostały już opublikowane. Dzięki danym wtórnym można zidentyfikować konkurencję, ustalić punkty odniesienia i określić segmenty docelowe. Twoje segmenty to ludzie, którzy należą do grupy docelowej pod względem demograficznym - ludzie, którzy prowadzą określony styl życia, wykazują określone wzorce zachowań lub należą do określonej grupy wiekowej.
Gromadzenie danych
Żadna firma nie może odnieść sukcesu bez zrozumienia swoich klientów, produktów i usług oraz rynku w ogóle. Konkurencja jest często mocna, a prowadzenie działalności bez prowadzenia badań rynku może dać Twojej konkurencji przewagę nad Tobą. Istnieją dwie kategorie zbierania danych - ilościowe i jakościowe. Metody ilościowe wykorzystują analizę matematyczną i wymagają dużej liczebności próby. Metody jakościowe pomogą Ci rozwinąć i dopracować ilościowe metody badawcze. W przypadku badań jakościowych, wielkość próby jest zazwyczaj niewielka. Wielu nowych właścicieli firm, często przywiązanych do czasu i pieniędzy, może pójść na skróty i skorzystać z tylko jednej metody gromadzenia danych, które później mogą skutkować negatywnie.
Powszechne błędy w badaniach rynku
- Używanie tylko badań wtórnych - opieranie się na opublikowanych pracach innych nie daje pełnego obrazu sytuacji. Oczywiście może to być świetne pomysł na początek, ale informacje, które otrzymujesz z badań wtórnych, mogą być nieaktualne. Możesz pominąć czynniki istotne dla Twojej firmy.
- Korzystanie tylko z zasobów internetowych - kiedy używasz wspólnych wyszukiwarek do zbierania informacji, otrzymujesz tylko te dane, które są dostępne dla wszystkich i mogą nie być w pełni dokładne. Aby przeprowadzić głębsze wyszukiwanie w ramach swojego budżetu, skorzystaj z zasobów w lokalnej bibliotece, kampusie uczelni lub centrum małego biznesu.
- Przeprowadzenie badań rynku tylko z osobami, które znasz - właściciele firm czasami przeprowadzają wywiady tylko z członkami rodziny i bliskimi współpracownikami podczas prowadzenia badań rynku, ale przyjaciele i rodzina często nie są najlepszymi odbiorcami badań. Aby uzyskać najbardziej użyteczne i dokładne informacje, musisz porozmawiać z prawdziwymi klientami o ich potrzebach, pragnieniach i oczekiwaniach.
Przedstawione informacje z pewnością pomogą Ci przeprowadzić dobre badania rynku. Warto wziąć pod uwagę różne rodzaje istniejących badań rynku oraz sposoby ich przeprowadzania.