Ankiety online i zalety ich kwestionariuszy

Wraz z pojawieniem się Internetu i wyszukiwarek proces prowadzenia badań stał się znacznie szybszy i prostszy niż ten, który był wcześniej dostępny przy użyciu innych metod badawczych. Rozwój ankiet i kwestionariuszy online był kluczowy dla tego sukcesu i wzrostu liczby firm i osób decydujących się na zastosowanie narzędzi badawczych online.

 

Czym jest ankieta?

Najlepszym sposobem, aby odpowiedzieć na to pytanie jest podkreślenie różnicy pomiędzy ankietą, a kwestionariuszem. Zasadniczo ankieta to połączenie pytań, procesów i metodologii, które mają na celu analizę i interpretację danych dotyczących innych osób. Podczas gdy badanie zawsze zawiera kwestionariusz, kwestionariusz stanowi tylko jedną małą część badania. Kwestionariusz natomiast skupia się wyłącznie na zestawie pytań, które zadaje się uczestnikom w celu uzyskania ich opinii na jakiś temat.

 

Wykorzystanie kwestionariuszy

Kwestionariusz jest postrzegany jako podstawowe narzędzie badawcze służące badaczom do zbierania danych od grupy docelowej. Kwestionariusze zazwyczaj zawierają pytania otwarte, zamknięte lub kombinację obu tych typów pytań. Pozwala to badaczom na zbieranie danych o charakterze jakościowym i ilościowym w zależności od ich potrzeb. W porównaniu z innymi metodami badawczymi, takimi jak wywiad, kwestionariusz pomaga nadać badaniom większą strukturę, co może pomóc zmaksymalizować sukces tego, co próbujesz zbadać i na co odpowiedzieć. Istnieje wiele zalet kwestionariuszy, które są bardzo zróżnicowane w szczególności w przypadku ankiet online.

 

Oszczędność kosztów

W porównaniu z kwestionariuszem bezpośrednim dostarczanym na miejscu, przez telefon lub pocztą, w przypadku kwestionariusza online nie trzeba martwić się o koszty pracy, papieru, druku, telefonu czy poczty, co czyni go znacznie bardziej efektywnym kosztowo podejściem. Ankiety online mogą nie wymagać żadnych nakładów finansowych, lecz nie mając wiedzy, jak je tworzyć można skorzystać z różnego rodzaju narzędzi do przeprowadzania ankiet, jak SurvGo™. Opłata jest niewielka, a możliwości są duże, gdyż istnieją przykładowe kwestionariusze, z których można skorzystać i nie tracić czasu na tworzenie własnego

 

Szybki kontakt z respondentami

Dzięki szerokiemu wyborowi mediów, za pomocą których możesz rozpowszechniać swój kwestionariusz, od e-maili i SMS-ów, po umieszczenie linku do niego na swojej stronie internetowej możesz szybko dotrzeć do respondentów i uzyskać od nich informacje zwrotne.

 

Dostęp do dużej grupy osób

Dzięki Internetowi, szybko i łatwo możesz zwiększyć liczbę odbiorców Twojego kwestionariusza online i dotrzeć do nich dosłownie z każdego miejsca na świecie. Wszystko, co musisz zrobić, to wysłać im link do kwestionariusza, który może być wykonany za pomocą automatycznego e-maila.

 

Anonimowość respondenta

W porównaniu z innymi metodami, takimi jak ankiety przeprowadzane twarzą w twarz lub przez telefon, możliwość zapewnienia anonimowości w ankiecie online jest znaczącą korzyścią, szczególnie jeśli chcesz badać respondentów w delikatnych kwestiach. Zapewnienie anonimowości natychmiast uspokaja respondentów i zachęca ich do udzielania prawdziwych odpowiedzi, co jest bardzo ważne, gdy chcesz uzyskać bardziej szczery i dokładny obraz przedmiotu badania, np. gdy ankietujesz pracowników na temat kultury organizacyjnej firmy.

 

Elastyczność dla respondentów

Ankiety online pozwalają wybrać respondentom miejsce i czas, gdzie wypełnią Twój kwestionariusz. Większa ilość czasu na wypełnienie ankiety, a nawet możliwość rozpoczęcia jej i powrotu do niej w innym czasie, aby ją dokończyć, może pomóc zwiększyć ogólny wskaźnik odpowiedzi.

 

Dokładność danych

Podczas gdy metody takie jak kwestionariusze bezpośrednie i telefoniczne wymagają od ankietera przetwarzania odpowiedzi respondentów, w przypadku kwestionariusza online odpowiedzi są automatycznie wprowadzane do bazy danych w arkuszu kalkulacyjnym, lub innych pakietów oprogramowania redukując ryzyko błędu ludzkiego i umożliwiając automatyczną walidację danych.